
Η εκδίκηση της Μάγκι Θάτσερ: το ηθολογικό όνειδος της δυτικής κοινωνίας όπως το αποκαλύπτει η πανδημία Covid-19
09/16/2020Εισαγωγή σύνταξης
Αναδημοσιεύουμε άρθρο του Γεράσιμου Γραμματικόπουλου σχετικά με το ζήτημα του αποκαλούμενου αντιεμβολιαστικού κινήματος και των επονομαζόμενων ψεκασμένων. Σπάνια η επιστημονική κοινότητα των γιατρών τοποθετείται και εκτίθεται δημόσια σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει με τους αντιεμβολιστές, αρνητές μάσκας, αρνητές του ιού πέραν από τους επίσημους φορείς της. Περιπτώσεις όπως του Γεράσιμου Γραμματικόπουλου -εν ενεργεία δηλαδή γιατρών που έχουν το θάρρος να προβάλουν την επιστημονική τους άποψη και να τα βάλουν με το σκοταδισμό και το μεσαιωνισμό ενός δήθεν (ετερόκλητου) “κινήματος” που έχει τις αφετηρίες του σε ακροδεξιά και φασιστικά κέντρα, σε κέντρα κερδοσκόπων ή επιχειρηματιών που βλάπτονται από την κρίση που επιτείνει η πανδημία- μετρούνται στα δάκτυλα. Και είναι προς τιμή του που έχει το θάρρος και την παρρησία να αντιμάχεται έναν “αντίπαλο” σε μια η μάχη που πολλές φορές είναι άνιση: Η Λογική και η επιστήμη απέναντι στην αβελτηρία και τον καιροσκοπισμό.
του Γεράσιμου Γραμματικόπουλου*
Εισαγωγικό του συγγραφέα ( από το ιστολόγιό του στο Facebook)
“Μισητοί, εγωκεντρικοί και άνευ ενσυναίσθησης για τους γύρω σας #Covidiots και #ΨΕΚΕΣ.
Ναι, αυτό το account δεν προσυπογράφει τις γλυκανάλατες πολιτικο-κορρεκτίλες και τα γράφει χύμα. Οπότε φυσικά και δεν είστε αγαπητοί, μισητοί είστε και σας το λέω ευθέως και με κάθε ειλικρίνεια, ακριβώς επειδή συμπεριφέρεστε με εμετικό εγωκεντρισμό και χωρίς ίχνος ενσυναίσθησης για τον συνάνθρωπό σας. Έπειτα από 3+7 ημέρες αποκλεισμού από την πλατφόρμα του facebook γύρισα και θα φάτε το κραξίδι σας όλο μαζεμένο. Αποκλεισμός που επιβλήθηκε μετά από μαζικές καταχρηστικές αναφορές (reports) σε αναρτήσεις και σχόλια μου εναντίον σας. Ναι, δικά σας “αστεράκια” το προκάλεσαν μιας και κατά τα άλλα νοιάζεστε για την “ελευθερία της άποψης” (φτάνει να μην σας ξεβρακώνει με στοιχεία, επιστήμη και λογική γιατί δεν έχετε κάτι να αντιτάξετε σε αυτό).
Πρόκειται για τακτική που επανειλημμένα εφαρμόζουν οι ακροδεξιές δράκες εδώ μέσα και που έχουμε “γευτεί” πολλάκις αρκετοί από εμάς, χωρίς μάλιστα την δυνατότητα να διαμαρτυρηθούμε εκεί που πρέπει – αυτό θα αποτελούσε σκάνδαλο από μόνο του που αξίζει την “διερευνητική” προσοχή σας (η επιλεκτική εφαρμογή κανόνων και αλγορίθμων του fb δηλαδή από τους διαχειριστές του που συστηματικά μπλοκάρουν site και απόψεις της αριστεράς αλλά ποτέ της ακροδεξιάς, ακόμα και τα πλέον εμετικά ναζιστικά εξ αυτών). Προσωπικά είχα ανακαλύψει αυτή τους την δράση από το 2017, αλλά για κάτι τέτοια δεν ενδιαφέρεστε.
Όπως δεν ενδιαφέρεστε για την ελεύθερη χρήση των δεδομένων σας από την πλατφόρμα, μια χαρά διαπιστωμένη με το σκάνδαλο Cambridge Analytics, παρά φοβάστε μην σας παρακολουθήσει ο Bill Gates με κάποιο φανταστικό microchip. Ότι θα έπρεπε να είναι nanochip – που δεν υπάρχει και δεν δύναται να κατασκευαστεί με την σημερινή τεχνολογία – και όχι microchip, ότι δεν θα κερδίσει κανένας τίποτα παραπάνω από αυτά που ήδη διαθέτει με τα κινητά σας και τα account σε κάθε είδους social media, ακόμα και κατόπιν αναλύσεων network traffic και ερευνών από επαγγελματίες που προειδοποιούν όπως για παράδειγμα το Tik Tok που χαρακτηρίζεται λίγο-πολύ malware, ότι τέλος πάντων ποιος σας είπε μωρέ ξόανα ότι ο Bill Gates είναι κανένας άσσος του προγραμματισμού και του electrical engineering… αυτά είναι όλα ψιλά γράμματα.
Ας αρχίσουμε με τα βασικά. Το ξέρω πως δεν φταίτε εσείς που μείνατε αμόρφωτοι από το ελληνικό (και τα άλλα δυτικά; δεν είναι μόνο στην Ελλάδα αυτή η σαχλαμάρα σας διαδεδομένη) σχολείο αλλά ας προσπαθήσουμε έστω και τώρα. Όταν θέλετε να εκφράσετε άποψη για κάποιο επιστημονικό ζήτημα, ο μόνος δρόμος είναι η αναφορά και στήριξη της άποψής σας ή του ερωτήματος σας σε δεδομένα, αποδείξεις και επιστημονικές θεωρίες και επιχειρήματα. Οτιδήποτε άλλο είναι απλά θόρυβος. Δεν είναι τέχνη ή αθλητική ομάδα ή γευσιγνωσία για να έχετε “αυθαίρετη” (και όχι “ελεύθερη” όπως παρεξηγείτε) άποψη. Αν σας αρέσει η κέτσαπ στα μακαρόνια δεν μπορώ να πω τίποτα (πέραν του να αρνηθώ να συμμετέχω σε τέτοιο γαστρονομικό όνειδος).
Αν όμως ισχυριστείτε ότι η γη είναι επίπεδη, έχω κάθε δικαίωμα να σας κοροϊδεύω μέχρι να σβήσει ο ήλιος. Σε περίπτωση μάλιστα που η “άποψή” σας προκαλεί βλάβη στην Δημόσια Υγεία, έχω υποχρέωση ως Ιατρός να σας κατεβάσω μερικά καντηλάκια και να σας εγκαλέσω στην διόρθωση.
Δεν μπορείτε επίσης να επικαλείστε διάφορες “αυθεντίες”… είπε ο τάδε, είπε ο δίνα, εκτός και μεταφέρετε τα επιστημονικά δεδομένα, αποδείξεις, θεωρίες και επιχειρήματα που εκείνος/η χρησιμοποίησε – αν πρόσφερε κάτι τέτοιο, ώστε να υποβληθεί και αυτός στην επιστημονική μέθοδο και βάσανο. Αν δεν το έκανε, τότε και η δική του “άποψη” είναι ισότιμη αυτής του μπακάλη μου και θα υποστεί την ίδια χλεύη κι ας είναι νομπελίστας για κάποια προηγούμενη δουλειά του. Case in point, το ξεβράκωμα που υπέστη ο Watson (ναι, ο τύπος του νόμπελ για το DNA) από την επιστημονική κοινότητα όταν υποστήριξε αβάσιμες και αυθαίρετες ρατσιστικές απόψεις. Case ακόμα πιο in point, το πρόσφατο και σχετικότατο ξεβράκωμα που υπέστη ο αγαπημένος σας σταρ κ. Ιωαννίδης όταν η επιστημονική κοινότητα διάβασε αναλυτικά την δημοσίευση του και ανακάλυψε πως έβριθε στατιστικών “μαλάξεων” για να το πω ευγενικά.
Πολλώ δε μάλλον όταν εμφανίζετε ως “απόδειξη” των ισχυρισμών σας “αυθεντίες” που δεν έχετε καν ελέγξει την αξιοπιστία τους. Ήταν πραγματικά γελοίο να εμφανίζετε (παραπάνω της μίας φοράς) ως απάντηση στις θέσεις μου, τις ανυπόστατες βλακείες του Παναγιώτη Σκαρλάτου, ενός προπτυχιακού σπουδαστή ΤΕΙ Ιατρικών Εργαστηρίων Λάρισας, επειδή σας είπε ότι είναι “ειδικός”. Είστε τόσο πια χάπατα! Οι παλιοί φίλοι του account και αυτοί που συμμετείχαν στην κλειστή ομάδα “Κακό Ιατρικό Χιούμορ” θα ξέρουν ακριβώς περί τίνος πρόκειται. Ένας φασίστας μισογύνης ρατσιστής που προσπαθούσε ήδη τότε να περάσει την εντύπωση ότι είναι ιατρός και όταν τον στρίμωξα με αποδείξεις ότι δεν είναι παρά ένας σπουδαστής ΤΕΙ, οργάνωσε μαζική επίθεση, τηλεφωνική παρενόχληση και απόπειρα εκφοβισμού εμένα του ίδιου με ύβρεις και απειλές για την σωματική μου ακεραιότητα – ως γνήσιος φασίστας. Όταν βέβαια ξεκίνησα τις απαραίτητες νομικές διαδικασίες, εξαφανίστηκε και δεν το συνέχισα. Όπως αποδεικνύεται τώρα, έσφαλα: θα είχα κάνει ένα μεγάλο καλό στην κοινωνία. Οι εν γνώση του ηχογραφημένες κλήσεις του παραμένουν στην διάθεσή μου, και αν χρειαστεί θα δημοσιοποιηθούν.
Αυτοί είναι οι “σύντροφοι” και “συνοδοιπόροι” σας #covidiots και #ΨΕΚΕΣ.
Το ίδιο ισχύει όταν αναπαράγετε “πετσοκομένες” και “δουλεμένες” δηλώσεις κάποιου ώστε να κουμπώνουν στο δικό σας αφήγημα χωρίς να αναζητήσετε την αρχική πηγή. Case in point, ένα άρθρο του κ. Χατζή, παιδιάτρου στο Ιατρικό Κέντρο Αθηνών, από το οποίο πήρατε μόνο ένα απόσπασμα, αναποδογυρίζοντας το νόημα του άρθρου του ίδιου. Ο άνθρωπος αναγκάστηκε να δημοσιεύσει βίντεο όπου σας διαψεύδει, αλλά εσείς συνεχίζετε να αναπαράγετε την ίδια λαθροχειρία. He should know better, τον λόγο μας τον προσέχουμε απέναντι σε απατεώνες λαθροχείρες σαν εσάς για να μην δίνουμε πατήματα χωρίς λόγο.
Πρώτοι σε αυτά τα ατοπήματα δυστυχώς είναι οι εκπρόσωποι των επίσημων φορέων που σας χάρισαν ουκ ολίγες φορές εύκολα πατήματα, θες από απροσεξία, θες από προσπάθεια να καλύψουν πολιτικές κυβερνητικές ή και ιδεολογικές επιλογές (κακώς και κακίστως έως απαραδέκτως αντίστοιχα). Αυτό όμως δεν δικαιώνει εσάς.
Και τώρα, για να τσιγκλήσω τα “διερευνητικά” μυαλά σας, θα ασχοληθώ με ένα σημείο που θα έπρεπε να σας είχε προκαλέσει μεγάλη εντύπωση αλλά δεν βλέπω κανέναν σας να το θέτει στον εαυτό του ή στους “συναγωνιστές” του. Κάθε συγκεκριμένο point που ξαφνικά βλέπετε να αναπαράγεται στις ομαδούλες σας και ξεκινάτε να το διασπείρετε με απίστευτη επιμονή και λύσσα το έχετε αναζητήσει στα αγγλικά; Θα δείτε, ω ξυπνοπούλια μου, πως κάθε ένα από αυτά, εμφανίζεται πρώτα σε αγγλόφωνα/αμερικανικά ΨΕΚΟsite και τυπικά χρειάζεται περίπου μια εβδομάδα με δέκα ημέρες για να ξεπηδήσει σε ελληνικά site και ομαδούλες.
Ακόμα και πράγματα που αναφέρονται σε ελληνικά ζητήματα τελικά προκύπτουν ως “προσαρμογές” αμερικάνικων θέσεων – συχνά δε άγαρμπα εκτελεσμένες αφού δεν έχουν σαφή γνώση των ελληνικών διοικητικών ή άλλων ιδιαιτεροτήτων. Τι διάβολο, ούτε μια δική σας ορίτζιναλ ιδέα; Όλα εισαγόμενα; Αν μάλιστα ψάξετε λίγο καλύτερα τα site και τα account στα social που ξεκινούν αυτές τις “θέσεις”, θα δείτε ότι είναι σχεδόν πάντα συνδεδεμένοι με Qanon ή άλλα ακροδεξιά γκρουπούσκολα τόσο στην Αμερική όσο και την Ευρώπη.
Δεν αναρωτιέστε σε ποιανού τον μύλο ρίχνετε νερό; Στην πρόσφατη “διαμαρτυρία” στο Βερολίνο που μερικοί χαχόλοι από εσάς είδα πανηγυρίζατε υπήρξαν αναφορές για πογκρόμ εναντίον μη λευκών. Το ξέρετε μαναράκια ότι οι Γερμανοί νεοναζί δεν σας θεωρούν ούτε εσάς λευκούς; Όπως δεν σας θεωρεί και το White pride στο Αμέρικα. Μωρέ μαυριδεροί μερέλες, ταϊζετε την διεθνή ακροδεξιά λες και έχετε τα ίδια συμφέροντα με εκείνους. Ότι ακριβώς αυτή η ακροδεξιά “διεθνής” έχει στόχο την αποσταθεροποίηση για την επίτευξη της επιβολής της μέσω “έκτακτης ανάγκης” δεν σας έχει περάσει από το μυαλό.
Βοηθάτε τους πραγματικούς χουνταίους κρώζοντας ενάντια στην λογική πως είναι “χούντα” και αυτό θα ήταν τόσο μα τόσο γελοίο αν δεν ήταν τραγικό ως προς τα ενδεχόμενα αποτελέσματά του. Λέτε πως οι κινέζοι αμόλυσαν τον SARS-CoV-2 για να αποσταθεροποιήσουν την Δύση και είστε οι πρώτοι αποσταθεροποιητές! Παρακολουθείτε ενθουσιώδεις τις “διαμαρτυρίες” που προμοτάρει στα media το RT αλλά ο Πούτιν στο δικό του χωράφι έτρεξε πρώτος να βρει εμβόλιο.
Το RT προμόταρε και τα “κίτρινα γιλέκα” αλλά ω διάβολε πάντα η κάμερά του ήταν δίπλα σε κάτι βλαμμένους βασιλικούς και άλλες ακροδεξιίλες… ποτέ δίπλα σε “σκουρους” εμιγκρέδες των μπανλιού, ή σε κόκκινες σημαίες και σφυροδρέπανα. Τυχαίο θα είναι μωρέ. Γιατί ο Πούτιν ξέρει. Γιατί ο Πούτιν δεν έχει τα ίδια συμφέροντα με εσένα, ΜΕΡΕΛΑ!
Αυτά για αρχή, έπονται και άλλα. Δεν πρόκειται να σας αφήσω σε χλωρό κλαρί.”
Το άρθρο του Γεράσιμου Γραμματικόπουλου πρωτοδημοσιεύτηκε στο antapocrisis στις 25 Αυγούστου 2020
“And, you know, there’s no such thing as society. There are individual men and women and there are families.” M. Thatcher, 1987
(M.τ.Σ.: “Και, ξέρετε, δεν υπάρχει αυτό που λέμε ‘κοινωνία’. Υπάρχουν μεμονωμένοι άνδρες και γυναίκες, και υπάρχουν οικογένειες”).
Μέσα Αυγούστου 2020, πανδημία Covid-19. Υπάρχει ένα αξιοσημείωτο επιδημιολογικό γεγονός στο βόρειο ημισφαίριο. Οι ευρωπαϊκές χώρες που είχαν τιθασεύσει μέσα από σκληρά περιοριστικά μέτρα και λίγο ή πολύ γενικευμένα lockdown την εξάπλωση του ιού βρίσκονται μπροστά σε ένα πρόωρο 2ο κύμα που θεριεύει πολύ νωρίτερα από ότι προέβλεπαν τα μοντέλα και υπέθεταν οι επιστημονικές επιτροπές. Οι ΗΠΑ ουσιαστικά δεν βγήκαν ποτέ από το 1ο κύμα παρά βιώνουν ένα συνεχές μετάδοσης. Σε αντίθεση, οι χώρες της Άπω Ανατολής καταφέρνουν να ελέγξουν γρήγορα τις τοπικές αναζωπυρώσεις και να περιορίσουν την εξάπλωση προτού σχηματίσει πραγματικό κύμα. Τι συμβαίνει;
Το κράτος – άχαρος λογιστής
Σε προηγούμενη, προ διμήνου, ανάλυσή μου εξέταζα πώς οι χώρες που λογάριασαν πιο πάνω τις οικονομίες τους από τον υγειονομικό κίνδυνο βρέθηκαν να τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις, πως το υγειονομικό τσουνάμι που ακολούθησε έπνιξε και τα όποια οικονομικά οφέλη μιας “ανοιχτής κοινωνίας” και πως αυτό θα έπρεπε να γίνει μάθημα. Ένα μάθημα που τελικά έμεινε μόνο στα λόγια. Γιατί στην πράξη συνέβη το ακριβώς αντίθετο. Σε μια διαδικασία μισή φαρσοκωμωδία της γνωστής ευρωπαϊκής γραφειοκρατικής δυσκοιλιότητας και μισή παραλογισμός να φοβάσαι περισσότερο τον λογιστή από τον νεκροθάφτη, ακόμα και οι χώρες που αρχικά επέδειξαν ταχεία αντίδραση και αποφασιστικότητα, σύρθηκαν σε μια βεβιασμένη και όπως – όπως άρση των περιορισμών. Ανοίγματα που υπάκουαν πρωτίστως και προθύμως στα θέλω οικονομικών κέντρων και όχι στέρεων επιστημονικών συμπερασμάτων, πέφτοντας θύματα ενός wishful thinking όπου αυτά που θα ήθελες να συμβαίνουν έπειθες τον εαυτό σου πως συνέβαιναν στα αλήθεια. Τα τουριστικά θέρετρα και σχεδόν το σύνολο της νότιας Ευρώπης πήραν την μορφή ενός τεράστιου ανοιχτού covid party, στο όνομα της περίσωσης όσο το δυνατόν περισσότερων εσόδων. Τακτική που φυσικά εκπυρσοκρότησε στα μούτρα μας, η ζημιά της επίσπευσης του 2ου κύματος κατά περίπου δύο μήνες είναι τάξεις μεγέθους μεγαλύτερη των όποιων εσόδων μιας μουδιασμένης κοινωνίας ακόμα και από στεγνά και κυνικά οικονομική οπτική. Ίσως το πλέον χαρακτηριστικό αυτής της αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς ήταν πως την στιγμή που ξεκίναγε να παρουσιάζεται εκ νέου εκθετική φάση εξάπλωσης στην χώρα μας και η κυβέρνηση ανακοίνωνε τα πρώτα τοπικά περιοριστικά μέτρα ταυτόχρονα αύξανε την επιτρεπόμενη πληρότητα των πλοίων στο 85% αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο για συμβάντα υπερμετάδοσης που δεν μπορεί να εξισορροπηθεί από την οδηγία για μάσκες, ενώ παράλληλα έπληττε θανάσιμα την αξιοπιστία των ίδιων φορέων στο ευρύ κοινό. Για μια ακόμα φορά το κράτος που αντιλαμβάνεται τον ρόλο του ως “φασουλομετρητή” (beancounter κατά τον αγγλικό όρο) που πρωταρχικό – ή και μοναδικό – στόχο έχει να μην κοκκινίζει το SUM() στο excelόφυλλο, βρίσκεται να προκαλεί χυδαία βλάβη στους πολίτες τους οποίους υποτίθεται υπηρετεί.
Η κοινωνική – και όχι η ατομική – ευθύνη
Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό, συστατικό της παρούσας καταστροφικής συνταγής είναι η διάχυτη, ενεργή και λυσσώδης αμφισβήτηση των περιοριστικών και προστατευτικών μέτρων που ανακοινώνονται ή ακόμη και του ίδιου του γεγονότος της πανδημίας. Πρόκειται για φαινόμενο που παρατηρείται σε όλες τις κοινωνίες του “δυτικού πολιτισμού”. Ολοένα και περισσότεροι συμφωνούμε πως στην ρίζα του φαινομένου υπάρχει μια ψυχοπαθολογική βάση. Σε προηγούμενο άρθρο μου έγραφα:
“Η επιμονή του συνωμοσιολόγου κόντρα σε κάθε λογική και επιχείρημα προσομοιάζει της ψυχοπαθολογίας και όχι της απλής αμορφωσιάς. Η ισχύς του δεσμού που αναπτύσσει ο συνωμοσιολόγος με το εκάστοτε σενάριο μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο μέσα από την κάλυψη μιας εσωτερικής ανάγκης, και για αυτό εντελώς διαφορετικά σενάρια για εντελώς διαφορετικά πράγματα τείνουν να κάνουν clustering στους ίδιους ανθρώπους. Ο anti-masker (ναι, εισαγόμενη είναι και αυτή η βλακώδης αντίθεση) είναι πιθανότατα και αντιεμβολιαστής, μπορεί και αρνητής της κλιματικής αλλαγής ίσως και υποστηρικτής της επίπεδης γης. Από την μία λοιπόν έχεις τον ναρκισσισμό του “άντε ρε πρόβατα, εγώ ξέρω την αλήθεια”, τόσο τυπικό αυτής της συμπεριφοράς, που αυτοκανακεύεται ότι είναι στα μέσα και τα έξω και ξεχωρίζει από τους άλλους. Από την άλλη η παραδοχή μιας πανίσχυρης συνωμοσίας που επιβάλλει το όποιο δράμα μας, μας απενεχοποιεί για τις αποτυχίες μας, την παθητικότητα μας, την αδράνεια ή και την αντικειμενική αδυναμία μας απέναντι στους φυσικούς νόμους και την τυχαιότητα του κόσμου μας: σχηματίζει μια ζεστή κουβέρτα που θα τυλίξουμε συναισθηματικά βολικά τους πληγωμένους μας εγωισμούς.”
Η ατομική όμως θεώρηση δεν αρκεί. Υπάρχει και η κοινωνική. Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορική κατανομή των αρνητών, που ναι μεν είναι παγκόσμια, φαίνεται να ακολουθεί όμως κατά πόδας την νεοφιλελεύθερη κοινωνική δομή και να μην εξαρτάται απόλυτα από την ατομική ιδεολογική προσέγγιση; Όσο πιο ατομικιστική είναι μια κοινωνία στον τρόπο λειτουργίας της, τόσο πιο έντονα είναι τα φαινόμενα μη πειθάρχησης στις οδηγίες και τα περιοριστικά μέτρα, ακόμα και από άτομα που θεωρητικά τουλάχιστον αυτοπροσδιορίζονται ως “αριστερά” και αντιτίθενται στον νεοφιλελευθερισμό. Όσο πιο ενισχυμένο είναι το “άτομο” σε σχέση με το “σύνολο” στην κουλτούρα μιας κοινότητας τόσο πιο ισχυρό είναι το ρεύμα της αντίδρασης. Μακροσκοπικά φαντάζει σαν μια άλλη επιδημία παράλληλη του Covid-19: αυτή της απώλειας ενσυναίσθησης, της αδιαφορίας για τον διπλανό, του ακραίου φιλοτομαρισμού.
Οι κοινότητες που αδυνατούν να αντιληφθούν ότι τα μέτρα προστασίας που ζητείται από τον καθένα να εφαρμόσει δεν σκοπεύουν στην δική του προστασία παρά αυτή των διπλανών του από εκείνον και πως μόνο έτσι είναι εφικτή και η δική του ατομική προστασία ως διπλανός και εκείνος κάποιου άλλου, είτε δεν κατανοούν την σημασία του κάθε μέτρου είτε το υποεκτιμούν αφού σε ατομικό επίπεδο δεν προσφέρει σιγουριά. Τελικό αποτέλεσμα είναι η πλημμελής εφαρμογή και η συνέχιση των αλυσίδων μετάδοσης του ιού. Πρόκειται για μια επώδυνη πρακτική απόδειξη της θεωρίας του Δαρβίνου ο οποίος περιέγραφε στην “Καταγωγή του Ανθρώπου” πως η επίδειξη αλτρουϊσμού και αλληλεγγύης εντός της κοινότητας είναι συλλογικό εξελικτικό πλεονέκτημα και γιαυτό “επιβιώνει” παρά την “βλάβη” σε ατομικό επίπεδο για το άτομο που την επιδεικνύει. Ίσως ξαφνιάζει τον αναγνώστη πως ήδη ο ίδιος ο Δαρβίνος είχε προκαταβολικά καταρρίψει αυτό που η σχολή του Σικάγου θα έκανε μπαντιέρα τάχαμου επιστημονικής βάσης των αντικοινωνικών συμπεριφορών που ευαγγελιζόταν με την ανάδυση της ψευδεπώνυμης και ψευδοεπιστημονικής “θεωρίας” του “κοινωνικού δαρβινισμού” εκατό περίπου χρόνια πριν την δεύτερη. Τα παγκόσμια επιδημιολογικά στοιχεία της παρούσης πανδημίας είναι λοιπόν άλλη μια επιβεβαίωση του έτερου “θείου Κάρολου” του 19ου αιώνα και της παχιάς γενειάδας του.
Η πολιτεία, θες από σφάλμα, θες από νεοφιλελεύθερη ιδεολογική αγκύλωση, δεν αποπειράθηκε καν να εξηγήσει την κοινωνική – συλλογική διάσταση των περιοριστικών μέτρων. Αν μιλήσεις με απλούς ανθρώπους στον δρόμο και εξηγήσεις ότι την μάσκα και τις αποστάσεις πρέπει να τις εφαρμόζει για να προστατέψει τους άλλους από εκείνον και όχι ανάποδα, αντιλαμβάνεσαι την ξαφνική “αποκάλυψη” που συμβαίνει στο νου τους και τα μάτια τους. Σαν κάποιος να τους θυμίζει ξαφνικά μια έννοια που έχουν από χρόνια ξεχάσει: η κοινωνία, το ΕΜΕΙΣ αντί για το ΕΓΩ. Γιατί τελικά αυτό που ισχυριζόταν η Μάγκι Θάτσερ ως δεδομένο το 1987, οι ιδεολογικοί απόγονοι και συνεχιστές της κατάφεραν να το εγκαταστήσουν στα μυαλά των ανθρώπων 30 χρόνια αργότερα: δεν υπάρχει ‘κοινωνία’ – υπάρχουν μεμονωμένοι άνδρες και γυναίκες, και υπάρχουν οικογένειες. Και τώρα θα πληρώσουμε τις συνέπειες.
*Ο Γεράσιμος Γραμματικόπουλος είναι ιδιώτης ιατρός, νευρολόγος.